Zdravie a Glykemický index

Informácie o zdraví

Ako si vybrať správne karbohydráty...


Pomaly sa uvoľňujúca energia pomáha obmedziť pocity hladu a môže vám tiež pomôcť zbaviť sa túžby jesť pomedzi hlavnými jedlami.
Karbohydráty sú často klasifikované ako „jednoduché“ alebo „zložité“. Rozdiel medzi nimi je v uvoľňovaní energie. Zložité ju uvoľňujú pomaly, jednoduché rýchlejšie. Tento rozdiel je dôležitý pre každého pri chudnutí, pretože pomaly uvoľňujúca sa energia pomáha obmedziť pocit hladu, medzi hlavnými jedlami.

Glykemický index je chápaný ako spôsob úpravy karbohydrátov a rýchlosti, akou môžu pomôcť zvýšiť hladinu cukru v krvi /glykemická reakcia/. Potraviny s vysokou hodnotou glykemického indexu sa premenia na cukor rýchlo a spôsobia výkyvy hladiny cukru v krvi, ktoré môžu viesť k výkyvom nálady a priberaniu hmotnosti. Potraviny, ktoré majú nízku hladinu glykemického indexu sa premieňajú na cukor postupne a postupne tiež uvoľňujú energiu, čo podporuje uspokojenie chuti do jedla a čo je ideálne na udržanie hmotnosti.

Potraviny s vysokým glykemickým indexom:
Napr. cukor, kukurica, zemiaky, biele pečivo, dyňa, ....

Potraviny s nízkym glykemickým indexom:
Napr. jablká, kapusta, jahody, ryža, čerešne, šošovica, grapefruit, sója, ....

Faktory ovplyňujúce glykemický index:
- spracovaním – čím sa dlhšie potravina varí, tým vyšší je jej glykemický index
- postupným dozrievaním ovocie zvyšuje hodnotu glykemického indexu
- rozmanitosť ovocia a zeleniny
- kombinácia potravín s nízkym a vysokým g.indexom
- rýchlosť s akou je každá potravina trávená behom dna - rýchlosť trávenia je u každého individuálna
Preto, akokoľvek hodnota glykemického indexu je dôležitá nie je vždy celkom jednoznačná.

Pre športovcov: karbohydráty a nízkym glykemickým indexom môžu pomôcť predĺžiť fyzickú vytrvalosť.

Program starostlivosti o srdce

© 2007 -2020 nachudnutie.sk.